PROGRAMUL BRIGHT KIDS – INTELIGENTA MEMORIEI 2018-05-12T04:09:39+00:00

PROGRAMUL

„BRIGHTKIDS-INTELIGENTA MEMORIEI”

       Memoria este cel mai important element al funcţionalităţii unei persoane. Cu toate acestea memoria nu poate funcţiona decât ca parte a unui întreg. De exemplu fără atenţie nu putem învăţa şi memora. Fără gândire – asociere, analiză, imaginaţie etc – funcţionează doar memoria senzorială şi cea de scurtă durată, care reprezintă doar o mică parte a memoriei în ansamblul său.

       Una din cele mai eficiente metode de memorare este folosirea sinesteziei. Mai pe înţelesul tuturor memorarea prin folosirea a cât mai multe căi senzoriale (văz, auz, miros, gust, simţul tactil etc).  Sinestezia se bazează foarte mult pe imaginaţie, deoarece noi trebuie să ne imaginăm că obiectul „X” (pe care vrem să îl memorăm), miroase într-un anumit fel, are o anumită textură, un anumit gust etc. Pentru a înţelege mai bine ce este şi cum ne ajută sinestezia puteţi face cunoştinţă cu Daniel Tammet – omul cu o minte incredibilă:

       Un alt element important este viteza de procesare a informaţiei, deoarece pentru a fi eficienţi în memorare trebuie să gândim rapid. De aceea Programul „BrightKids-Soroban” este foarte necesar de parcurs înaintea acestui program, deoarece cu ajutorul Soroban-ului noi dezvoltăm foarte mult viteza de procesare, imaginaţia, atenţia etc.

Structura programuluiBrightKids-Inteligenta memoriei” este axată pe informaţii despre:

  • Intelectul uman

    a) Memorie

    b) Atenţie

    c) Gândire

  • Modul de funcţionare al creierului

    a) Funcţia celulelor nervoase

    b) Emisferele cerebrale şi funcţiile acestora în procesele memoriei

  • Undele cerebrale şi importanţa lor în procesele memoriei

  • Memoria – funcţii şi caracteristici  

    a) Memoria ultrascurtă sau senzorială

    b) Memoria de scurtă durată

    c) Memoria recentă

    d) Memoria de lungă durată

  • Organizarea procesului de învăţare şi memorare

  • Scurt istoric al tehnicilor de memorare

  • Tipuri de învăţare

  • Metode şi tehnici practice de memorare

    a) Tehnica „Loci”

    b) Tehnica „Listelor”

    c) Tehnica „Parolelor”

    d) Tehnica „Povestioarelor”

    e) Tehnica memorării numerelor

    f) Tehnica „Structurării”

    g) Tehnica „Puntea măgarului”

    h) Alte metode şi tehnici

  • Metode şi tehnici combinate

  • Antrenamentul memoriei

METODE ŞI TEHNICI DE MEMORARE

SISTEMUL LOCI

       Sistemul loci este una dintre cele mai bune şi eficiente metode de memorare. Se bazează pe asociere însă este dus cu un pas mai departe, astfel încât să aibă un procentaj de reuşită mult mai mare.

Scurt istoric

       Sistemul loci, sinonim cu arta geacă a memoriei, îşi are originile într-o poveste despre un banchet care a avut loc în jur de 500 î.Hr. Simonides din Ceos era un poet, angajat de nobilul Scopas pentru a recita o odă pentru inviitaţii măreţei sale petreceri. Simonades a recitat poezia, însă Scopas, gelos pe cuvintele de preaslăvire aduse zeilor, l-a plătit pe poet cu numai jumate din suma stabilită. Apoi Simonades a fost abordat de un mesager şi rugat să iasă pentru un moment din clădire. În acel moment, zeii furioşi au distrus sala în care se ţinea petrecerea, omorând toţi invitaţii, inclusiv pe Scopas. Corpurile erau atât de mutilate încât nimeni nu a mai putut să le identifice. Norocul a fost ca poetul Simonades cunoştea sistemul loci şi a reuşit să identifice toţi invitaţii reţinându-i după locaţia mesei la care stăteau.

       Povestea provine din „De oratore” scrisă de Cicero iar metoda lui Simonades a fost explicată pentru prima oară în anul 85 î.Hr. de un autor roman necunoscut, într-o carte fascinantă numită „Ad Herennium”. În evul mediu sistemul loci a fost revitalizat de Sfântul Thomas Aquinas, care a promovat folosirea lui ca una dintre regulile sale pentru o viaţă pioasă şi etică, fiind folosit mai apoi şi de iezuiţi. Mai târziu, Matteo Ricci, un preot iezuit din secolul 16, a scris mult despre sistemul loci în „Treatise on mnemonics”.

       Bruno a fost un călugăr iezuit, un astronom, un astrolog, şi un spion excomunicat, şi a călătorit explicând oricărui om care avea urechi să audă această metodă de memorare. Pentru el, mnemonica era un dispozitiv magic legat într-un fel de astrologie şi tot ce înseamnă ocult şi credea că prin acest sistem, sensul cosmosului poate fi înţeles. Datorită acestor idei a fost ars pe rug în 1600 pentru erezie. În Anglia însă, sistemul a fost predat în şcoli până la 1584, când reformele puritane l-au declarat malefic pentru că încuraja imagini bizare şi necuviincioase. Astfel, şi-a pierdut locul între cele mai mari realizări ale omenirii graţie unor oameni cărora nu le-a plăcut nivelul de imaginaţie pe care îl provocă.

Descrierea tehnicii

       În cea mai simplă forma, sistemul loci funcţionează prin asocierea imaginilor cu locaţii de pe o rută familiară, folosită zi de zi. Imaginile reprezintă obiecte de reţinut şi sunt ataşate unor locaţii fixe pe care ştii că le vei întâlni de fiecare dată când parcurgi acea rută. Pentru ca sistemul să funcţioneze perfect, este nevoie de stabilirea unui punct fix de pornire şi unul de oprire, adică o rută foarte clar definită. Ajută foarte mult ca această rută să fie una parcursa cât mai des (şi nu e vorba de drumul la toaletă), astfel încât să fie foarte familiară. Pornind de la punctul ales, mergi încet alegând locaţii fixe şi cât mai familiare, de exemplu, magazinul de la care faci cumpărături de obicei, gardul de după care un câine agresiv te latră tot timpul, intrarea de la metrou, casa luxoasă (de obicei a cuiva pe care nu-l suferi) care sare în evidenţă, vitrina plină de bijuterii, s.a.m.d. Atenţie totuşi să nu alegi locaţii pe care le asociezi deja cu imagini vii, cum ar fi stâlpul în care ai intrat cu maşina când erai foarte grăbit. Aceasta este o locaţie familiară, însă imaginea întipărită în minte a maşinii făcute zob este prea puternică, făcând imposibilă o nouă asociere. Când ai terminat de parcurs ruta, recapitulează în ordine toate locaţiile alese, eventual notându-le.

      Continua sistemul până epuizezi lista, asigurându-te că imaginile create în minte sunt atât de ciudate încât îţi sar în ochi fără nici cel mai mic efort. Recapitulează asocierile făcute şi dacă e nevoie, parcurge ruta aleasă privind cu atenţie locaţiile alese şi vei observa că imaginile create în prealabil în minte vor apărea de la sine amuzându-vă prin cât de ciudate pot fi. Poţi astfel memora liste vaste de acţiuni, obiecte, imagini, s.a.m.d.

       Avantajul acestei modalităţi de memorare este că dacă se întâmplă să uiţi un element al listei memorate, poţi continua fără probleme pe ruta aleasă, restul de imagini apărând la fel de vii ca înainte. Se evita astfel de cele mai multe ori blocajele comune memorării înlănţuite. Dezavantajul sistemului este că nu poţi folosi aceeaşi rută pentru a memora două liste diferite de elemente. Sistemul loci, ca şi orice altă metodă de memorare, este utilă în anumite situaţii şi poate ajuta o persoană cu memorie foarte proastă, să stocheze chiar mai multă informaţie decât oamenii obişnuiţi.

       O formă extremă a sistemului este conceptul cunoscut sub numele de „palate de memorii”. Termenul provine din Italia secolului 13, de la preotul iezuit Matteo Ricci care a reuşit să reţină 50.000 de caractere chinezeşti folosind mnemonica loci. Matteo Ricci a proiectat în minte un palat vast, cu peste 100 de camere, având grijă ca arhitectura clădirii să fie cât mai complexă. A asociat apoi câte un caracter fiecărui element sau obiect din palatul său.

       Aşa cum spuneam sistemul are dezavantajul că nu poţi folosi acealsai traseu pentru mai multe liste aşa că ai nevoie de o listă noua mereu. Poţi folosi mobilierul din camere, obiectele de pe rafturi etc. Listele se termină şi întotdeauna vei avea nevoie de o listă nouă. De aceea unii susţin că o tehnică bună este să îţi creezi imaginar locaţii şi trasee noi.

       Grecii sugerau ca la fiecare a cincea locaţie să plasezi un semn pentru al marca, spre exemplu mâna cu cinci degete. Astfel, dacă ai nevoie să accesezi un anume cuvânt despre care ştii al câtelea este în lista te vei duce direct la locaţia care trebuie fără să mai trebuiască să numeri prin tot traseul.

       Câteva exemple de trasee: staţiile de autobuz sau metrou parcurse zilnic, vecinii din bloc în ordinea apartamentelor, obiectele din camera alese pe orizontală sau pe verticală, locuri în care vă petreceţi mult timp, locuri din copilărie, culorile curcubeului, parcuri, scoală, străzi cunoscute, şi orice înşiruire de locaţii sau obiecte pe care le cunoşti perfect şi pe care nu le poţi uita.

METODA ÎNLĂNŢUIRII

Ceea ce urmează este o listă de 20 de cuvinte. Vă rog să le citiţi şi să încercaţi să le memoraţi în ordine în cât mai scurt timp. Maxim 2-3 minute.

  1. Telefon
  2. Crenvurşti
  3. Maimuţă
  4. Nasture
  5. Carte
  6. Varză
  7. Sticlă
  8. Şoarece
  9. Stomac
  10. Carton
  11. Stea
  12. Crăciun
  13. Atlet
  14. Cheie
  15. Rulotă
  16. Copil
  17. Kiwi
  18. Pat
  19. Pensulă
  20. Margarină

       Acum, după ce le-aţi memorat, vă rog să le verificaţi fără să trişaţi (nu obţineţi nici un premiu). Verificaţi-vă inclusiv dacă aţi reţinut întreaga listă în ordine. Dacă vreţi puteţi folosi hârtie şi creion ca să vă verificaţi..

       A mers? V-aţi împotmolit? Nu e aşa uşor, aşa este? Bănuiesc că v-aţi încurcat şi nu aţi reuşit. Sunt 20 de cuvinte care nu au absolut nici o legătură unul cu celălalt. Dacă te străduieşti puţin şi chiar vrei neapărat ai putea să îţi acorzi ceva mai mult timp să repeţi listă ca să o memorezi şi probabil că vei reuşi. Dar dacă te voi întreba mâine de listă? Vei mai putea să o redai? Dar dacă te-aş pune să o redai de la coada la cap? Şansele să reuşeşti sunt foarte mici. Dar dacă te-aş întreba de lista peste o lună? Presupun că pare imposibil. Lista de mai sus eu o pot reda la orice oră din zi şi din noapte în orice ordine şi începând de oriunde.

       Nu am o memorie extraordinară după cum am zis dar am aplicat o metodă de memorare rapidă. Această tehnică te va ajuta să reţii liste doar citindu-le o singură dată. Metodă este simplă şi trebuie tratată ca o joacă, cu mult umor. Cu această metodă se poate învăţa o astfel de lista şi reţinută pentru mult timp putând să îţi aduci aminte fiecare cuvânt chiar şi în ordine inversă chiar şi după mult timp. 

       Pentru aceasta aveţi nevoie de dezvoltarea imaginaţiei şi a vitezei de procesare (dezvoltate anterior cu ajutorul soroban).

       Metoda constă în a lua fiecare cuvânt şi a-i găsi o legătură vizuală cu cel de lângă el. Nu orice imagine care le leagă ci una care să îndeplinească următoarele criterii: imaginea trebuie să fie vie. Asta înseamnă că va trebuii să vezi clar imaginea în minte. Trebuie să te implici emoţional. Dacă imaginea este amuzantă (şi multe vor fi) poate fi reţinută mai uşor. Acordă-ţi timp să o vezi ca fiind într-adevăr hilară.

       Cele două imagini trebuie să interacţioneze. Imaginea A lângă imaginea B nu ajută cu nimic. Ele trebuie să aibe o legătură cum ar fi: imaginea A să fie făcută din imaginea B, imaginea A să danseze cu imaginea B, imaginea A să fie înghesuită în imaginea B etc. Imaginea trebuie să fie ciudată. Dacă un cuvânt este „om” şi celălalt este „ceaşca” nu vă închipuiţi un om care bea dintr-o ceaşcă. Mai bine vă închipuiţi un om care bea dintr-o ceaşcă uriaşă sau care îşi sparge o ceaşcă în cap. Am ales aceste cuvinte din lista pur şi simplu aleator şi am şi creat lista mea de imagini care o să mă ajute să o reţin. Citiţi lista pe care am scris-o eu şi încercaţi să vedeţi ce fel de sentimente vă trezesc legaturile: amuzant, dezgustător, periculos etc. Încercaţi să vă imaginaţi şi nu înlocuiţi imaginile cu altele.

TELEFON/CRENVURŞTI
Încerc să formez un număr pe un telefon folosind un crenvurşti care nu este fiert şi este cald, incomod, şi se îndoaie pe taste.

CRENVURŞTI/MAIMUŢA
Urmăresc un documentar despre o maimuţă care îşi găteşte singură un crenvurşti. Sunt maimuţe rare şi inteligente şi apreciază crenvurştii la grătar.

MAIMUŢA/NASTURE
Nu mai am nevoie să îmi mai cos nasturi la haine pentru că am o maimuţă care face treaba asta pentru mine. Eu doar stau degeaba şi ea coase nasturi.

NASTURE/CARTE
Este o carte despre nasturi şi ca să o deschizi trebuie să desfaci nişte nasturi coloraţi de pe marginea cărţii. La un moment dat desfăcutul cărţii devine iritant.

CARTE/VARZĂ
În pauză de masă deschid cartea sa mai citesc şi observ că toate filele sunt de fapt foi de varză şi cartea deschisă arata exact ca o varză.

VARZA/STICLA
O varză frumoasă şi mare creată extrem de realistic din sticlă. Creatorul operei se mândreşte cu ea şi da cu degetul în ea făcând un sunet ciudat.

STICLA/ŞOARECE
Printr-o sticlă mare şi groasă vezi un şoarece care speriat zgârie geamul încercând să treacă. Da cu capul de sticlă să o spargă.

ŞOARECE/STOMAC
Un stomac plini cu şoareci care se mişca şi se simt în interior cum vor să iasă afară înghesuindu-se acolo.

STOMAC/CARTON
Un stomac din carton care se rupe şi din care mâncarea curge şi se varsă în tot corpul.

CARTON/STEA
Pe cer se vede o stea mare care de fapt este făcută din carton şi face parte din recuzita unui film în care joci. Recit o poezie romantică stelei de carton.

STEA/CRĂCIUN
O stea în vârful unui pom de crăciun. Luminează şi te orbeşte şi astfel nu mai poţi vedea cadourile.

CRĂCIUN/ATLET
De crăciun am alergat după cadouri printr-un magazin mare, îmbrăcat în atlet. Drept urmare am luat medalia de aur.

ATLET/CHEIE
Atletul care a ajuns primul primeşte ca premiu o cheie uriaşă pe care se chinuie a o ridice să o arate spectatorilor.

CHEIE/RULOTA
Trebuie să intru în rulota mea şi cheia este pe rulota şi trebuie să mă chinui să mă urc pe ea ca să o iau.

RULOTĂ/COPIL
Într-o rulotă normală văd pe geam un copil uriaş care creşte atât de mare încât rulota explodează.

COPIL/KIWI
Un copil care are în cap un kiwi vine la doctor şi kiwiul spune: „Uitaţi domnule doctor ce a crescut sub mine”.

KIWI/PAT
Îmi culc Kiwiul într-un pat imens, îl învelesc şi mă aşez lângă el să îi citesc o poveste.

PAT/PENSULĂ
Observ că pereţii nu se asortează cu patul aşa că iau pensula şi dau cu vopsea pe aşternut. Patul şi pensula se întăresc de la vopsea.

PENSULA/MARGARINĂ
Încercând să desfac o cutie de margarina folosesc o pensulă numai ca o folosesc cu capătul care este plin de vopsea şi stropesc peste tot cu vopsea.

       Acestea au fost. Acum că ai citit această înşiruire de imagini fără sens, ia-ţi ochii de la listă şi încearcă să o reproduci începând cu „telefon”. Dacă te încurci întoarce-te la lista de imagini şi probabil îţi vei da seama că imaginea nu era destul de vie. O poţi înlocuii cu ceva care crezi că va ajuta. Cu siguranţă vei reproduce toată lista cu exactitate. Acum că ai reţinut lista, şi probabil te mândreşti cu asta îţi propun să le reproduci de data asta de la coada la cap. Fă asta acum începând cu „margarină”.

       Este uimitor cât de simplu este să reţii o astfel de listă. Tot ce trebuie să faci este să îţi imaginezi o legătură extrem de ciudată între cuvinte, şi lista îţi intră în cap fără să mai iasă pe urechea cealaltă ca de obicei. Folosind această tehnică creierul trece toate informaţiile în memoria de lungă durată fiind capabil oricând să le acceseze.