PROGRAMUL BRIGHT KIDS – SOROBAN 2018-05-12T04:31:37+00:00

PROGRAMUL

„BRIGHTKIDS-SOROBAN”

Acesta este un program de dezvoltare şi îmbunătăţire a funcţionalităţii copilului Dvs.

Funcţionalitatea unei persoane, este stabilită în funcţie de următorii parametrii măsurabili:

Memorie | Atenţie | Gândire | Viteză de procesare | Procesare vizospaţială | Procesare vizomotorie.

       Unul din dispozitivele care dezvoltă foarte bine aproape toate aceste funcţii este Soroban sau abacul chinezesc. Acesta a fost îmbunătăţit în ultimul secol cu tehnici japoneze. Pentru a înţelege mai rapid la ce capacitate poate ajunge un copil ce foloseşte acest dispozitiv vă rog să accesaţi link-urile următoare:

Acest dispozitiv este folosit în învăţământul din Japonia, China şi India si mai nou in Rusia.

Scopul principal al acestui dispozitiv nu este doar acela de a învăţa copilul să calculeze rapid (lucru care îl poate ajuta doar într-o anumită etapă a vieţii), ci de a dezvolta anumite funcţii neuropsihologice care îl vor ajuta să fie mai funcţional pentru toată viaţa.

Inteligenţa unei persoane este dată de 2 parametrii neurologici importanţi.

Viteza de circulaţie a informaţiei între neuroni, dar şi între cele 2 emisfere cerebrale;

Capacitatea de a folosi cât mai mult ambele emisfere cerebrale (bărbaţii folosesc preponderent emisfera cerebrală stângă şi femeile folosesc preponderent emisfera cerebrală dreapta).

       Știm cu toții, creierul nostru are două emisfere cerebrale. În viața de zi cu zi și mai ales în activitatea de învățare, majoritatea oamenilor folosesc cu precădere emisferă stângă. Motivul principal este acela că sistemul nostru actual de învățământ utilizează metode ce stimulează mai mult această emisferă. Aritmetica mentală japoneză pune în funcțiune și emisfera dreaptă dar dezvoltă foarte bine şi corpul calos (puntea interemisferică) fapt care aduce o contribuție majoră la dezvoltarea şi folosirea creierului ca întreg.

       Studiile recente au confirmat ceea ce la început se consideră a fi doar o ipoteză, și anume, că aritmetica mentală este foarte eficientă în dezvoltarea emisferei drepte şi a corpului calos.

BENEFICIILE

ADUSE DE ARITMETICA MENTALĂ JAPONEZĂ

  • Efectuarea calculelor aritmetice mai rapid decât un calculator obișnuit

  • Dezvoltarea emisferei cerebrale drepte, responsabilă cu imaginația, intuiția, procesarea emoţiilor;

  • Dezvoltarea creativității şi a imaginaţiei;

  • Viteză mult mai mare de analiză și procesare;

  • Dezvoltarea dexterității, dar mai ales a neuronilor în oglinda care sunt responsabili de capacitatea de a învăţa prin imitare;

  • Învățare fără stres;

  • Creșterea încrederii în forțele proprii şi mărirea stimei de sine;

  • Dezvoltarea atenţiei şi mai ales a atenţiei distributive (capacității de a face mai multe lucruri simultan – Multi-tasking);

  • Forţa de concentrare mai mare.

După o dezvoltare minimă a acestor funcţii neuropsihologice programul „BraightKids-Soroban” poate continua în paralel sau separat şi cu programele „BrightKids-Inteligeţa memoriei” care foloseşte tehnici specifice de îmbunătăţire a memoriei, atenţiei şi gândirii, dar şi „BrightKids-Citire rapidă” care foloseşte tehnici de citire rapidă şi chiar de fotocitire.

În Japonia, peste 1 milion de copii învaţă să folosească „sorobanul”

       Atât de importantă este această activitate, încât există şi un campionat naţional de soroban. Cea mai avansată secţiune a campionatului este Flash Anzan, care le cere concurenţilor să adune numere cu ajutorul unui abac imaginar. Performanţele de care sunt capabili unii dintre ei sunt de-a dreptul uluitoare.

       Concurenţii trebuie să facă adunări folosind imaginea mentală a unui abac, în locul unui abac real. 15 numere – cuprinse între 100 şi 999 – sunt afişate pe un ecran, iar concurenţii trebuie să le adune. Dificultatea cea mai mare constă în faptul că numerele sunt proiectate într-o succesiune foarte rapidă; un om obişnuit abia ar avea timp să le citească.

       Şi totuşi, cei mai competenţi dintre japonezii care participă la campionatul naţional de soroban sunt capabili de performanţe excepţionale. Anul acesta, Takeo Sasano, funcţionar la o şcoală, şi-a doborât propriul record: a reuşit să adune 15 numere proiectate într-un interval de numai 1,70 secunde.

       Flash Anzan a fost o inventată în urmă cu câţiva ani de un profesor de abac, Yoji Miyamoto, care dorea să creeze un joc matematic în care cerinţele puteau fi rezolvate doar prin calcul cu ajutorul unui abac imaginar – o capacitate numită anzan.

       Când un concurent vede primul număr afişat, îl vizualizează imediat pe abacul imaginar. Când vede cel de-al doilea număr, îl adună cu primul, pe acelaşi abac mental, şi tot aşa; la sfârşitul jocului, concurenţii nu-şi pot aminti niciunul dintre numere, sau sumele intermediare, ci doar rezultatul final.

       Utilizarea unui abac imaginar pentru a face operaţii matematice este cel mai rapid mod de a efectua calcule mintale. Ultimii doi câştigători ai Cupei Mondiale la calcul mintal – japonezul Naofumi Ogasawara, în acest an, şi indianul Priyashi Somani, anul trecut – au folosit această tehnică.

       Specialiştii occidentali sunt uluiţi de aceste performanţe excepţionale, care arată de ce este în stare creierul uman, chiar dacă nu se ştie exact cum reuşeşte acest lucru. După părerea unuia dintre aceşti specialişti, Brian Butterworth, profesor de neuropsihologie cognitivă la University College London şi autor al cărţii The Mathematical Brain, ar merita să investim considerabil în studierea mecanismelor cerebrale care fac posibile aceste realizări.

       Calculul cu abacul şi tehnica anzan folosesc o regiune a creierului diferită de cea utilizată în cazul calculelor făcute cu creionul pe hârtie; de aceea, elevii pot juca Flash Anzan în vreme ce concomitent fac jocuri ce ţin de limbaj.